Účtování záloh - vydané zálohové faktury
Zálohové faktury nejsou ve skutečnosti účetním dokladem, představují výzvu k platbě za budoucí zboží či služby. Rozlišujeme vydané zálohové faktury (účetní jednotka přijímá zálohovou platbu od odběratele) a přijaté zálohové faktury (účetní jednotka hradí zálohu dodavateli).
Vydanou zálohovou fakturu vystavuje dodavatel zboží či služby v případech, pokud požaduje platbu od odběratele předem, ještě před dokončením zakázky a vystavením finální faktury. Dodavatel díky předem přijaté platbě snižuje riziko nezaplacení, a také získává peníze, které mu umožní realizovat zakázku pro klienta.
Obecné účtování přijatých záloh
O samotné vydané zálohové faktuře se neúčtuje, ta se pouze eviduje. Účtuje se až o přijatých zálohových platbách. Jelikož dodavatel obdrží platbu dříve, než dodá zboží či poskytne službu, účtujeme o závazku vůči odběrateli.
- 211, 221 / 324 – Přijetí platby provozní zálohy
- 211, 221 / 475 – Přijetí platby dlouhodobé zálohy
- 311 / 602, 604 – Vystavení faktury za zboží či služby
- 324, 475 / 311– Zaúčtování (rozpuštění zálohy)
- 211, 221 / 311 – Doplatek zbývající částky odběratelem
Účtování přijatých záloh u plátců DPH
Pokud jsme plátci DPH, musíme ke dni přijetí peněz, obdrženou částku zahrnout do přiznání k DPH. Den kdy jsme obdrželi peníze je tzv. dnem povinnosti přiznat daň (DPPD). Platí, že do 15 dnů máme povinnost vystavit daňový doklad s vyčíslením DPH, přičemž musíme uvést datum přijetí úplaty.
V praxi dochází ke dvěma variantám.
-
Dodavatel do 15 dnů od přijetí zálohy zkompletuje zakázku a vystaví konečnou finální fakturu, jež je současně i daňovým dokladem s vyčíslením DPH.
-
Pokud trvá kompletace zakázky delší období, musí dodavatel k přijaté záloze vystavit do 15 dní interní daňový doklad, čímž splní svou povinnost přiznat DPH ke dni přijetí platby. Tento doklad posílá i odběrateli, který na jeho základě může nárokovat odpočet DPH. Teprve až dodavatel zakázku dokončí, vystaví konečnou fakturu – daňový doklad.
Příklad a)
Dodavatel - Společnost Lepenky a Obaly s.r.o. vystavil svému odběrateli Hujerovi (OSVČ) dne 26. 7. zálohovou fakturu na částku 24 200 Kč s daní, která byla ihned uhrazena v hotovosti na pokladně. Zboží (lepenkové krabice s potisky) dorazilo 31. 7. 2016. Téhož dne bylo expedováno k odběrateli spolu s konečnpu fakturou - daňovým dokladem, na kterém byla vyčíslena celková částka 24 200 Kč, zaplacená záloha 24 200 Kč a částka zbývající k úhradě 0 Kč.
Popis účetního případu | Datum | DPPD | Částka | MD | DAL | |
1. | Vystavena vydaná zálohová faktura | 26.7. | 24 200 Kč | - | - | |
2. | Úhrada zálohové faktury v hotovosti | 26.7. | 24 200 Kč | 211 | 324 | |
3. | Vystavení faktury – daňového dokladu | 31.7. | 26.7. | |||
– Cena dodávky celkem bez DPH | 20 000 Kč | 311 | 604 | |||
– DPH z dodávky | 4 200 Kč | 311 | 343 | |||
– Odečet přijaté zálohy bez DPH | -24 200 Kč | 311 | 324 |
Příklad b)
Koncem července společnost Novák s.r.o. (dodavatel) vystavil pro účetní společnost Simpa spol. s r.o. (odběratel) zálohovou fakturu na financování měsíční reklamní kampaně na vedení účetnictví. Faktura byla uhrazena dne 25.7. K přijatým penězům vystavil dodavatel interní daňový doklad a splnil tak svou povinnost přiznat DPH.
22. srpna byla reklamní kampaň ukončena a Novák s.r.o. vystavil konečnou fakturu s vyčíslením celkové částky, odečtem zaplacené zálohy, odečtem zaplacené DPH a předpisem částky zbývající k úhradě. (V tabulce najdete odkazy na vzorové doklady).
Popis účetního případu | Datum | DPPD | Částka | MD | DAL | |
1. | Vystavena vydaná zálohová faktura | 24.7. | 1210 Kč | |||
2. | Úhrada zálohové faktury převodem | 25.7. | 1210 Kč | 221 | 324 | |
3. | Daňový doklad k přijaté záloze | 31.7. | 25.7. | |||
– Základ daně | 1000 Kč | - | - | |||
– DPH ze zálohy | 210 Kč | 324 | 343 | |||
4. | Vystavení faktury – daňového dokladu | 22.8. | 22.8 | |||
– Cena dodávky celkem bez DPH | 2000 Kč | 311 | 604 | |||
– DPH z dodávky | 420 Kč | 311 | 343 | |||
– Odečet přijaté zálohy bez daně | -1000 Kč | 311 | 324 | |||
– Odečet DPH ze zálohy | -210 Kč | 311 | 343 | |||
5. | Odběratel doplatil zbývající část na účet | 25.8. | 1210 Kč | 221 | 311 |